Svenska Jägareförbundet

Vilt

Björn Sprängare, ordförande Våtmarksfonden, Åke Pettersson styrelseledamot, Peter Eriksson ordförande Svenska Jägareförbundet, Hans von Essen, generalsekreterare i Våtmarksfonden och Erik Sellberg, styrelseledamot ser fram mot mötet. Foto: Magnus Rydholm/Linda Kroon

Våtmarksfonden vill växa

Våtmarksfonden har blivit ett begrepp när det kommer till insatser för att skapa förutsättningar för bland annat fåglar. Men Våtmarksfonden tänker nu nytt.
– Vår roll har förändrats över tid och våra insatser och kunskaper behövs allt mer. Men för att klara av detta behövs mer pengar, fler finansiärer, säger ordföranden Björn Sprängare.

2024-04-16

När Våtmarksfonden bildades 1995 var syftet framför allt att skapa våtmarker för att gynna fåglar. Men i takt med den utveckling som skett har fondens betydelse växt och delvis förändrats.
– Vi ser behov av våtmarker för att lösa många olika utmaningar som samhället brottas med. Klimatet, översvämningar och biologisk mångfald är tre sådana utmaningar, säger Björn Sprängare.

Våtmarksfonden har under de 29 år den verkat byggt en unik kunskap om regelverket, tillvägagångssätt, goda exempel och behoven. Därtill har man ett stort nätverk till i princip allt och alla.
– Vi ser en möjlighet att göra mer nytta. Ta en större roll. Växa. Mötet vi har idag är ett nytt sätt för att undersöka möjligheterna att få in mer pengar och fler finansiärer.

Just därför har man bjudit in olika intressenter för att undersöka och diskutera möjligheterna till att stärka Våtmarksfonden och utvidga verksamheten.
–  Detta är inte lätt. Med dagens övning med diskussioner, exkursion och information hoppas vi kunna få fler att se och förstå utmaningarna och vilken roll Våtmarksfonden skulle kunna få. Vårt varumärke är extremt starkt. Självklart hoppas vi att företag ser möjligheterna med att samarbeta och stödja vårt arbete, säger Björn Sprängare.

Tillbaka till överblick